رویدادهای مدرسه

پایگاه تابستانی ۱۴۰۲

📚 یادگیری به روش بازی ⚽

دبستان پسرانه


خلاصه :

تاثیر گذاری بازی بر یادگیری کودکان...

🎯 بخش اول:

 

بازی کردن پررنگ‌ترین فعالیت روزمره کودکان است.

بازی مختص دوره ای خاص از زندگی نمی‌باشد و در تمامی دوران‌های زندگی خودش را به نحوی نشان می‌دهد و نمی توانیم تاثیر بازی بر یادگیری را نادیده بگیریم. 

 

برخی از والدین بر این باورند که بازی کردن کودک با یادگیری در تناقض است. این افراد معمولا نمی‌خواهند تمام وقت کودک به بازی و تفریح بگذرد.

 

بازی کردن علاوه بر آنکه لذت بخش‌ترین فعالیت برای کودکان است، طبیعی‌ترین راه هم برای یادگیری‌ ایشان می‌باشد. بهترین روشی که می‌توانیم به پیشرفت کودکانمان کمک کنیم، سرمایه گذاری روی بازی او است. یادگرفتن و بازی کردن برای عزیزانمان در یک راستا قرار دارد و از هم جدا نیستند. 

 

بازی کردن، یکی از بهترین فعالیت‌هایی است که می‌توانیم در راستای آموزش مهارت ارتباط موثر با فرزندمان انجام دهیم. فعالیتی آرامش بخش و دلچسب که تعامل بین ما و او را تا حد بسیار زیادی بالا می‌برد و باعث جلب اعتماد او نسبت به ما شده و از ما یاد می‌گیرد.

 

کودکان تفاوتی بین یادگیری و بازی کردن قائل نیستند! تا زمانی که آنها از انجام کاری که مشغول آن هستند لذت ببرند، تمامی آموزش‌ها را با آغوشی باز می‌پذیرند.

برخی از والدین فکر می‌کنند با پرکردن مغز کودکان از اطلاعات سطحی، می‌توانند به کشف استعدادها و پیشرفت مهارت‌هایشان کمک کنند. به‌جای صحبت‌کردن که کودک هیچ درکی از آنها ندارد، باید نقش بازی‌ها را جدی تر گرفته و برای آن اهمیت بیشتری قائل شویم.

شناخت نقش بازی بر یادگیری فرزندمان به ما کمک می‌کند تا آموختن برای او تبدیل به یک غول بزرگ نشود! معتقدیم باید یادگرفتن را برای عزیزانمان ساده و لذت بخش کنیم تا همیشه مشتاق دانسته‌های جدید باشند. بازی‌ها تا حد بسیار زیادی قوه تخیل و خلاقیت بچه‌ها را تقویت می‌کنند و باعث درک بهتر آن ها از دنیای درون و اطرافشان می‌شود.

 

بازی‌های گروهی به کودکانمان کمک می‌کند تا با نقش‌های خود و دیگران به خوبی آشنا شوند. همین موضوع نسبت به برقراری ارتباط بهتر در جامعه به آنها کمک می‌کند.

انتخاب بازی درست به فرزندانمان در جهت رشد اعتماد به نفس، خلاقیت، تعامل اجتماعی، ارتباط موثر، هوش و … کمک می‌کند.

 

«پایان بخش اول»

〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️

 

 

🎯 بخش دوم:

 

⏳ مهارت مدیریت زمان:

این مهارت یکی از مهارت‌های فکری است که کمک می کند تا کودکان به اولویت بندی وظایف و تکمیل آنها در مدت زمان تعیین شده بپردازند. 


در مرحله‌ی اول نیاز است فرزندمان نسبت به تفاوت زمان ها در طول یک روز، فصول، سال و کارهای مربوط به آن زمان توجه داشته باشد،

در مرحله‌ی بعد لازم است که اهمیت محدود بودن زمان در یک روز را درک کنند و سپس نوبت به تخمین مدت زمان لازم برای تکمیل یک کار و آگاهی از چگونگی برنامه ریزی برای این مدت زمان می‌رسد.


این یکی از مهارت‌های اساسی برای موفقیت کودک در زندگی شخصی او به شمار می رود. مدیریت زمان اغلب شامل نظارت کودکمان بر تلاش و اقدامات خویش ، آگاهی داشتن به ضرورت انجام تکلیف و توانایی دنبال کردن گام به گام در کار می باشد.

 

 

 


😤 مهارت تاب آوری:

تاب‌آوری نشان‌دهنده توانایی مدیریت شکست‌های زندگی است و نشان‌دهنده ی کلی سازگاری است.
 با این حال، انواع مختلفی از تاب آوری نیز وجود دارد ( فیزیکی، روانی، عاطفی، اجتماعی ) که هر یک می تواند بر توانایی فرد برای مقابله با انواع مختلف استرس تأثیر بگذارد.


با توجه به صحبت های Molly Birnbaum درخصوص اثرات آشپزی بر کودکان، این بستر را در پایگاه تابستانی استفاده کردیم.
آموزش آشپزی برای کودکان راهکاری است برای آشناکردن آنها با مهارت های مهم و بنیادی زندگی در قرن بیست‌ویکم، مهارت‌هایی مثل تفکر انتقادی، خلاقیت و مشارکت و ... 


به‌علاوه، با پرسیدن سؤال‌هایی نظیر اینکه «غذای مصرفی ما از کجا می‌آید و در اختیارمان قرار می‌گیرد؟» و «دستورپخت مورداستفاده چه تاریخچه‌ای دارد؟»، می‌توانیم به کودکانمان کمک کنیم در سطح وسیع‌تری با جهان اطراف ارتباط برقرار کنند؛ درنهایت اینکه آشپزی به کودکان اجازه می‌دهد قالب تازه‌ای برای عمل به آموخته‌هایشان در مدرسه داشته باشند. 

 

در آموزش آشپزی برای کودکان، همان‌قدر که خوب از آب درآمدن غذا یا خوراکی در پایان کار اهمیت دارد، خراب‌شدن آن هم مهم است. از این تجربه‌های ناموفق می‌توان به‌منزله‌ی فرصتی برای افزایش تاب آوری کودکان استفاده کرد.


از دیگر مزایای استفاده از قالب آشپزی برای کودکان: آشنایی با مفهوم اندازه گیری، آشنایی با مفهوم اعداد، پایه گذاری سواد اولیه، مهارت دنبال کردن دستورالعمل ها، آشنایی و درک سری توالی، یادگیری مفاهیم علمی، درک مفاهیم بهداشت و سلامت، توسعه مهارت های حرکتی ظریف، یادگیری برقراری تعادل، افزایش تمرکز، تقویت خلاقیت، کار تیمی، مسئولیت پذیری می‌باشد.

 

«پایان بخش دوم»

〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️

 

 

🎯 بخش سوم:

 

🤔 مهارت تفکر خلاقانه:

تفکر خلاق، توانایی تفکر متفاوت برای دیدن مسئله یا مشاهده‌ی آن از زاویه و دیدگاه جدیدی است. 
این توانایی اغلب این امکان را می‌دهد که راه‌حل جدیدی پیدا کنید یا حتی بفهمید که مشکل لزوما نیازی به راه‌حل ندارد.

ما همیشه به تفکر خلاق نیازمند هستیم، زیرا مغز ما به‌ طور طبیعی تمایل به انتخاب میان‌برها دارد. 
وقتی که اطلاعاتی در ذهنمان داریم، مایلیم از آنها استفاده کنیم. این همان فرایند یادگیری است که مزیت‌های زیادی دارد؛ 
برای مثال، مجبور نمی‌شویم هر بار برای غذاخوردن، استفاده از قاشق و چنگال را بیاموزیم؛ برای اینکه بتوانیم از معایب این تفکر (عادت به روندی خاص) جلوگیری کنیم، می‌توانیم با پرسیدن «چرا؟» و «چرا نه؟» از این موارد جلوگیری نماییم.


🌈 مهارت زیبا شناسی:

تخیل بهتر از دانش است. (اینشتین)
یادگیری زیبایی شناسانه، به معنای پیوند زدن اندیشه و احساس است. 
از طریق هنر، افکار و احساسات ابراز می‌شوند. 
تصویر و یادمانی که مردمان هر شهر و دیاری می‌سازند، برای آن است که احساساتشان را نسبت به زندگی نشان دهند. هنر حائز اهمیت است، چون راه ژرف اندیشی و فهم عمیق را هموار می‌سازد. 

همه‌ی کودکان نمی‌توانند هنرمندان بزرگی شوند، ولی می‌توانند حس زیبایی شناسی را در خود پرورش دهند و ارزش هنر را بدانند.

 

«پایان بخش سوم»

〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️

 

 

🎯 بخش چهارم:

 

🤝 مهارت ارتباط موثر:

مهارت‌های ارتباط موثر به کودکان کمک می‌کند که احساسات و افکار خود را بهتر ابراز کنند.

 

مهارت‌های ارتباطی می‌تواند یادگیری و تبادل معنادار اطلاعات با دیگران را تسهیل کند.

 

از آنجایی که مهارت ارتباط موثر به فرزندمان کمک می‌کند با دیگران روابط صحیحی برقرار کند، می‌تواند هوش اجتماعی او را تقویت کند.

 

کودکی که بتواند ارتباط کلامی درستی با دیگران داشته باشد می‌تواند ارتباط نوشتاری بهتری نیز با دیگران داشته باشد و در نتیجه عملکرد تحصیلی بهتری دارد.

 

❓ مهارت حل مسئله:

ما به طور روزمره در خانه و محل کار با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم اما طبق عادت این مسائل را حل کرده و به راه خود ادامه می‌دهیم.

 

«مهارت حل مسئله در کودکان» توانایی مهمی در زندگی کودک به‌شمار می‌رود که باید آن را تقویت کند تا بتواند تصمیمات درستی در زندگی بگیرد. کودکی که قادر است به تنهایی مشکلاتش را حل کند، شاد و با اعتمادبه‌نفس بوده‌ و احساس استقلال بیشتری خواهد کرد. به همین دلیل آموزش مهارت‌های حل مسئله از سنین پایین به کودکان اهمیت دارد.

 

مشکلات باعث شکل‌گیری شخصیت می‌شوند و تاب‌آوری و مقاومت ما را افزایش می‌دهند. در ما تفکر خلاقانه را بیدار کرده و فرصت می‌دهد تا به مسائل با نگاهی متفاوت بنگریم و کارها را به روشی دیگر انجام دهیم. 

کودکی که فاقد مهارت حل مساله است ممکن است از امتحان کردن چیزهای جدید اجتناب کند، شرایط خاصی را کاملاً نادیده بگیرد یا در صورت بروز مشکل، عجولانه رفتار کند.

 

کودکان نیز مانند بزرگسالان هر روز با مشکلاتی مواجه هستند پس به جای اینکه مدام آنها را از مخمصه نجات دهید، به کودک خود فرصت دهید تا مشکلاتش را خودش حل کند.

 

〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران